Contoh Surat Resign Dalam Bahasa English

Please accept this letter of resignation from the position of [job title], effective two weeks from today. Setelah mengetahui pengertian dan pentingnya resignation letter, tentu bisa menulis surat resign dengan baik dan benar. Contoh surat resign kerja dalam bahasa inggeris format rasmi. Johnson, i would like to inform you that i am resigning from my position as digital marketing officer for heroscope ltd, effective september 19th 2019.

(DOC) Contoh surat pengunduran diri bahasa inggris Deri Suryadi
(DOC) Contoh surat pengunduran diri bahasa inggris Deri Suryadi

Setelah mengetahui pengertian dan pentingnya resignation letter, tentu bisa menulis surat resign dengan baik dan benar. Ilustrasi contoh surat resign bahasa inggris, image by mohamed hassan from pixabay advertisement resign atau mengundurkan diri dari suatu perusahaan bukan hal yang asing di dunia kerja. Oke berikut ini adalah 5 contoh pengunduran diri dalam bahasa inggris. As required by my contract of employment, i hereby give you one month notice of my intention to leave my position as front desk agent, effective 18. Jarak satu bulan adalah tenggat waktu yang banyak dipilih oleh sebagian orang untuk memutuskan resign. Surat rasmi dalam bahasa inggeris.

Contoh Surat Resign Dalam Bahasa English. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah "Bagaimana dalam dunia anda akan menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" Dan "Bagaimana jika saya mengatakan sesuatu yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Ketakutan dan soalan yang tidak dijawab boleh menjadi sangat merisaukan . Tetapi, yakinlah bahawa jika anda mengenali orang yang akan anda tulis dan menggunakan maklumat yang dibentangkan dalam artikel ini, anda tidak perlu risau.

Mulakan dengan surat

LANGKAH 1. Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan juga alamat penuh anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka akan meningkatkan profesionalisme, dan oleh itu kredibiliti surat itu.

Jika orang yang dialamatkan tidak diketahui atau jika anda tidak pasti siapa itu atau jika surat itu digunakan untuk tujuan umum, hanya gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Walau bagaimanapun, jika anda tahu tajuk orang yang dituju, anda boleh menulis, sebagai contoh, "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati" untuk memperibadikan surat itu sedikit lagi.

Jangan gunakan "Tuan/ Puan" dan bukannya Cik, Puan, Encik

Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !

LANGKAH 3 - Pembukaan

Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan harus menerangkan siapa anda, perkara yang anda ketahui tentang orang yang dirujuk dan cara mereka boleh mendapat manfaat daripada pengetahuan anda.

LANGKAH 4: Badan

Isi ialah bahagian terpenting surat. Ia boleh menjadi beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.

Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.

Katakanlah, sebagai contoh, orang yang anda tulis adalah jujur, boleh dipercayai, kreatif, bertanggungjawab dan bekerja keras. Sekarang, andaikan mereka juga sedang mencari jawatan penyelia. Seorang penyelia harus, antara sifat-sifat lain, bersikap mesra (boleh bergaul dengan orang lain), jujur ​​dan bertanggungjawab. Kualiti ini adalah yang terbaik untuk membina surat anda.

Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.

Dua kata nasihat yang sangat kuat: Jangan terlalu bersemangat tentang kualiti positif orang itu semasa menulis surat cadangan watak. Jujurlah.

Anda perlu memahami sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Jadi, untuk memastikan surat anda lebih boleh dipercayai, anda harus memberikan bukti bahawa pandangan tinggi anda terhadap orang itu adalah sah. Ini boleh dilakukan dengan menerangkan fakta khusus tentang orang yang anda rujuk. sedang merujuk.

Bercerita yang boleh dipercayai, cerita pendek tentang orang yang anda kenali adalah cara yang bagus untuk mengekalkan kredibiliti tanpa terdengar melambung. Dalam melakukan ini, pengalaman harus menggambarkan kualiti positif seseorang. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.

Jika anda merujuk kepada lebih daripada satu kejadian dalam perenggan anda, bahagikannya kepada dua perenggan dan akhiri setiap perenggan dengan kualiti yang anda ingin serlahkan dengan setiap kejadian.

LANGKAH5: Penutup

Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda tentang orang yang anda rujuk dan menerangkan sebab anda rasa mereka memenuhi kelayakan tersebut.

Di sinilah anda boleh mengatakan sesuatu tentang diri anda dengan menyebut kredibiliti anda tentang apa yang melayakkan anda membuat penilaian terhadap keupayaan orang itu melalui jenis dan tempoh hubungan anda dengan mereka.

LANGKAH 6: The Valediction

End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".

Tinggalkan tiga ruang dan taip nama anda. Jika ia berguna kepada penerima surat, sertakan tajuk anda.

Lengkapkan surat dengan tandatangan anda.

Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Maklumat ini kadangkala panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Surat Rasmi Kepada Prof Madya Dr

Contoh Surat Kebenaran Kereta

Cara Cara Buat Surat Cuti Sekolah

Contoh Surat Cuti Sakit Sekolah

Ibu Pejabat Polis Daerah Peti Surat 265

Contoh Surat Mohon Jejantas

Contoh Surat Kerana Tidak Hadir Ke Sekolah Kerana Balik Kampung

Contoh Surat Panggilan Untuk Membuat Tnc Jkr

Contoh Buku Daftar Surat Keluar Masuk

Contoh Format Surat Kuasa Menandatangani Kontrak Perolehan